Když si čtu, ať už v tomto chatu, zpravodaji, novinách, nebo na internetu,
různé příspěvky týkající se internetových stránek obecně, zjišťuji čím dál
častěji, že autoři mluví o tzv. webmasterech a čím dál více překrucují jejich
funkci podle toho jak se jim to v jejich článku hodí.
Proto bych se na
začátek pokusil ono tajemné a pro mnohé exoticky znějící povolaní definovat. I
když se mně osobně slovo webmaster vůbec nelíbí a nerad ho používám, pro
potřeby toho článku zůstanu u tohoto označení. Webmaster by se dalo česky
vyjádřit jako správce, tvůrce internetových stránek. Co je tedy pracovní náplní
webmastera? V rámci své práce může vykonávat všechny, nebo jen dílčí úseky v
rámci budování nebo správy internetových stránek – to záleží především na
velikosti projektu. Webmaster je tedy člověk, který ovládá internetové
technologie a ví jak realizovat požadavky zákazníků, grafiků, uživatelů, či
administrátorů. Obecně lze tedy říci, že umí „programovat na internetu“. Tedy
obsah stránek, funkce, vzhled, ad. přichází od zákazníka a webmaster je pouze
realizuje. V případě nerealizovatelných funkcí navrhuje náhradní, přípustná
řešení. Pokud stránky navrhuje grafik, tak je jeho úkolem převést grafický návrh
do internetové podoby, optimalizovat jej podle možností internetu. V opačném
případě vytváří i grafický návrh stránek sám. Jakmile jsou stránky dokončeny,
jsou předány zákazníkovi. Zákazník se může s webmasterem (firmou) dohodnout, že
tato firma bude i nadále spravovat stránky dle jeho požadavků, nebo si zákazník
najme jinou firmu, případně si správu zajistí vlastními silami. Správou se
rozumí především rozšiřování (např. o nové rubriky), úpravy stránek, nové
funkce, které si zákazník přeje. Obvyklý postup podle smlouvy o správě je
definován takto: požadavek zákazníka - realizace webmasterem -
schválení zákazníkem - umístění na internet. K tomuto bych jen rád
podotkl, aby jste si všimli co je na prvním místě.
V poslední době se
ale přístup k tvorbě poněkud změnil. Stránky se programují tak, aby se
zjednodušila, zrychlila a hlavně zefektivnila správa stránek, díky použití
nových (dynamických) technologií. Pomocí těchto technologií může stránky
aktualizovat sám zákazník na základě funkcí, které webmaster musí naprogramovat
během výroby stránek. Tyto funkce většinou představují větší množství práce než
stránky samotné a běžnému návštěvníkovi zůstávají skryty. Samotná výroba těchto
stránek je náročnější než výše uváděný způsob a to ve fázi výroby, ale rozhodně
méně náročnější na správu, údržbu a aktualizaci. Je velice důležité v první fázi
vyrobit kvalitní projekt, na jehož výrobě a oponentuře by se měl podílet jak
webmaster, tak zákazník. Zákazník by měl být zastoupen minimálně zadavatelem
(ten kdo má nějakou globální představu o stránkách) a administrátory (lidmi,
kteří budou dané sekce stránek aktualizovat, plnit daty, články, reagovat na
dotazy, apod.). V případě městských stránek by administrátory měli být Městské
kulturní středisko, kino, vedoucí jednotlivých odborů, redaktor zpravodaje, ad.
Fáze přípravy je velice důležitá a většinou nejzdlouhavější z celého procesu
tvorby tohoto typu stránek. Je to z toho důvodu, že stránky se po jejich
dokončení rozšiřují, mění, doplňují, vznikají nové požadavky na funkce. Pokud je
fáze projektování podceněna, nemusí být tyto úpravy realizovatelné vůbec, nebo
jen s velkými obtížemi. Rád bych zde zdůraznil, že projektování je především o
interview se zákazníkem a zákazník by měl vědět co na stánkách chce mít a hlavně
jaké informace je schopen na stránky včas a v daném rozsahu dodávat.
Pokud se nyní zaměřím na stránky Jaroměře, vidím jako jedinou logickou
možnost realizovat je druhým uvedeným způsobem. Toto jsem několikrát MěÚ popsal
a vysvětlil výhody tohoto řešení. Moje firma Direct webstudio je připravena
stránky realizovat již přes rok. Protože se ve věci nic nedělo, provedl jsem
rozbor stávající situace sám, zhruba jsem navrhnul novou strukturu stránek a
tuto předložil MěÚ v průběhu letošních letních prázdnin. Do dnešního dne vím, že
MěÚ se strukturou souhlasí. To je sice pozitivní věc, ale můj návrh byl jen
nástinem a doporučením, co by na stránkách mohlo/mělo být. Rozhodně zde chybí
spousta důležitých informací, které já neznám a v mnohých případech ani nemohu
znát. Měl to být především podklad pro diskusi v širším smyslu. Ta se bohužel
nekonala. Co tedy kromě propracovaného projektu chybí novým městským stránkám?
Především server, na kterém by bylo možné nové stránky provozovat pomocí
moderních technologií. Tuto změnu musí provést MěÚ, protože stránky (a doména)
jsou v jeho vlastnictví. Požadavky na nový server (provozovatele) byly součástí
mého návrhu.
Doufám, že se mi podařilo alespoň trochu vyjasnit situaci a
vyvrátit tak myšlenku toho, že za neaktuálnost stránek může webmaster, protože
to je stejně povrchní jako kritizovat truhláře za to, že okna která vyrobil jsou
špinavá. Tím, že jsem se neúčastnil diskusí na Jaroforu jsem se rozhodně nechtěl
skrývat, nebo být tajemným NEMEM, jak mě pan Holec nazval, i když netuším proč.
Necítil jsem jako webmaster potřebu se diskusí účastnit. Pokud použiji opět
porovnání, tak je to podobné jako nutit zedníka, aby chodil po schodech, které
postavil. A stejně jako zmíněný zedník vám nemůže v bytě stavět tak, jak jemu
připadá správné, ani já nemohu upravovat stránky samovolně podle svých představ.
V případě jakýchkoliv dotazů mě můžete kontaktovat e-mailem na adrese:
cermak@direction.cz.
Na
závěr bych popřál všem krásný a příjemný vstup do roku 2002.