Na jednání zastupitelstva dne 26. 2. 2002 byla schválena výstavba sportovního
zařízení Jaroměř, mezi občany spíše nazývána jako dostavba šaten zimního
stadionu a basketbalová hala. Hlasování předcházela dlouhá diskuse, kde bylo
poukazováno na poněkud neobvyklý postup při uzavírání smlouvy na výstavbu a
hlavně pak na vysokou míru zadlužení, kterou předáme našim nástupcům po
podzimních komunálních volbách.
Přijetím úvěru jsme město zadlužili na 10 let dopředu a jenom na úrocích
zaplatíme cca 48 milionů korun navíc. Tento stav neumožňuje městu zahájit jiné
investiční akce, i když požadavky na jejich zařazení jenom v roce 2002 jsou na
třech stránkách listu A4 a jdou do desítek milionů korun.
Dne 26. 2. 2002 proběhlo jednání zástupců politických stran s kancléřem OÚ
panem ing. Tyčem. Zde jsme se sice téměř nic nedozvěděli o přechodu státní
správy na naše město, ale zaznělo tam zcela jasně, že minimálně první dva roky
musíme počítat s tím, že na tuto změnu budeme doplácet. Kolik to bude neřekl,
ale na podobné jiné schůzce uvedl pan místostarosta informaci ze školení v
Benešově o neoficielních částkách rozpočtu, které město našeho typu dostane. Má
to být cca 270 tis.Kč na pracovníka, který zastává práce pro město a cca 330
tis. Kč na pracovníka, který zajišťuje práce pro okolní obce. Přičteme-li k
dnešním 52 pracovníkům MěÚ ještě 39 delimitovaných pracovníků z OÚ, kteří k nám
přejdou a dále radou MZ schválené další navýšení počtu o 7 nových pracovníků
nezajišťujících přechod státní správy (usnesení rady MZ č. 431/24/2001 ze dne 5.
12. 2001), dostáváme se řádově k číslu 100 pracovníků. Ať se nám to dobře počítá
dostaneme na jednoho pracovníka průměrně 300 tis Kč. Dnešní jaroměřský úředník
nás však stojí 400 tis. Kč ročně. To je o 100 tis. více na jednoho pracovníka
než dostaneme a při uvažovaném počtu 100 pracovníků to dělá rovných 10 milionů
korun, se kterými v rozpočtu vůbec nepočítáme i když jsou jednoznačně
avizované.
Další peníze, se kterými není v rozpočtu uvažováno je vybavení kanceláří
nových úředníků. Úředník musí mít počítač a k němu příslušné programy, stůl,
židli, skříň ... . Odhad pana kancléře na zajištění tohoto vybavení pro jednu
kancelář činí 900 tis.Kč což v případě Jaroměře dělá něco okolo 20 mil. Kč.
V rozpočtu chybí náklady, které nás jednoznačně čekají. Nikdo neví, kolik nás
přesně bude stát převod státní správy, který musí být prioritní, ale vůbec
neuvažovat s uvedeným provozním zatížením, mi připadá jako úmyslné vylepšování
městského rozpočtu na straně výdajů se snahou ovlivnit zastupitele k souhlasu s
výstavbou haly. Město doplácí úvěr na čistírnu odpadních vod, energetické
rozvody, kotelnu v nemocnici. Bereme si další úvěr na rekonstrukci divadla,
která byla již v loňském roce zahájena. Nemalé částky bude stát koupě hotelu
Černý kůň (čp.15) a jeho stavební úpravy, adaptace prostor čp. 3, což vše budeme
hradit opět z půjček. A nyní další půjčka na halu. Neuvažované jsou i budoucí
náklady na provoz haly. Abychom dosáhli vyšších příjmů budeme i po splacení
úvěru na čistírnu odpadních vod účtovat MěVAKu nájemné ve výši 10 mil Kč, i když
jsme v minulosti slibovali, že tyto peníze ponecháme MěVAKu na tolik potřebné
opravy vodovodních a kanalizačních sítí (např. stav kanalizace Jiráskovi ulice
je havarijní a podle slov starostky nám hrozí žaloby od občanů. Odhadovaný
náklad činí 6 mil. Kč a řešení tohoto problému bylo také odloženo zřejmě novému
zastupitelstvu).
Co mě vadí, je fakt, že jsme schválili smlouvu, kterou se zavazujeme postavit
celé sportovní zařízení (zahájení stavby v březnu 2002, dokončení v září 2003).
Všechny akce, včetně divadla, stavíme etapově tak, že každoročně schválíme
ucelenou část, kterou posléze v daném roce realizujeme. Sportovní hala byla
schválena jako celek, úvěr jen pro rok 2002. Když však nedostaneme jiné dotace,
než tu co máme, písemně přislíbenou, bude si muset nové zastupitelstvo vzít
další úvěr ve výši 57,5 mil Kč, aby slnilo podmínky smlouvy schválené současným
zastupitelstvem!!! Podmínkou čerpání dotace totiž je, že máme prokazatelně
zajištěny finanční zdroje na celou stavbu a v případě, že stavba bude pokračovat
v roce 2003 eventuelně dalších letech nebudou ze strany státního rozpočtu
vyžadovány žádné další dotace.
Na žádném jednání ZM nebyla zastupitelům předložena k projednání a schválení
smlouva na výstavbu sportovní haly. Z jednání ZM dne 26. 2. 2002 vyplynulo, že
smlouvu si na MěÚ vyžádali pouze tři členové ZM. Přesto 11 členů MZ (bez titulů
podle abecedy: Černý, Hrudka, Huňáček, Jelínková, Kubina, Kuna, Müller, Sláma,
Soukup, Vojtěch, Voříšek) tuto smlouvu schválilo!!! Připomínám, že hodnota
smlouvy je 92,5 mil. Kč, což představuje hodnotu investičního rozpočtu města na
několik let. Schválit něco, co jsem neviděl a v takové částce, vyžaduje hodně
odvahy, nebo bych spíše řekl hodně nezodpovědnosti!!!
Podivné bylo i hlasování paní starostky Jelínkové, která hlasovala pro to,
aby byla dodatečně potvrzena platnost smlouvy, kterou podepsala bez projednání a
odsouhlasení v zastupitelstvu města. Chápu, že bez jejího hlasu by smlouva
neprošla, ale dám-li to do kontextu s jinou projednávanou skutečností tak si
myslím, že se měla zdržet hlasování. Krátce předtím totiž zastupitelstvo
schválilo vyloučení ing. Havrdy, řádného člena kontrolního výboru, z jednání
tohoto výboru, který bude zjišťovat příčiny prasklého a vlhkého zdiva na
novostavbě budovy TSM, která dosud nebyla zkolaudována. Důvodem vyloučení byla
skutečnost, že se firma pana Havrdy před rokem zúčastnila výběrového řízení na
dodavatele této stavby. V tomto zastupitelé shledali střet zájmu.
Zastánci haly argumentovali tím, že v minulém období jsme spláceli úvěr na
čistírnu a přitom jsme zadaptovali knihovnu, postavili hudební školu a dům Tři
lípy. To je pravda, ale pravdou je taky to, že jsme v tomto volebním období
prodali akcie za cca 37 mil. Kč, zprivatizovali asi 70 bytových domů, což
odhadem představuje dalších více jak 40 mil Kč. . Dnešní situace je taková, že v
podstatě nemáme co prodávat. Bytové domy, o které by byl zájem prodat nejdou,
protože tam jsou byty ozbrojených složek a ty domy, které bychom rádi prodali,
nikdo nechce. Většinu lukrativních nemovitostí máme zastavené bankám.
Na závěr ještě jeden postřeh. Projednání haly nebylo předloženo do komisí a
výborů a když ano, tak výsledek doporučení byl negativní (finanční výbor přijetí
úvěru na výstavbu haly zařadil až na poslední místo). Zastupitelé nedostali do
rukou návrh smlouvy, podmínky ministerstva pro poskytnutí dotace, byli
informování pouze vedením radnice a to ne o všech rozhodných skutečnostech.
Rozhodnutí o finančním krytí bylo provedeno ex post, cca 2 měsíce po tom, co
byla smlouva již podepsána!!!
Zbývá ještě dodat jaký byl protinávrh zastupitelů za ODS a jim názorově
blízkých kolegů? Přislíbenou dotaci nevracet. Navrhovali jsme realizovat část
označovanou jako SO 05, což je kompletní zázemí zimního stadionu, částečně
využívané i budoucími sportovci haly (šatny, WC, sprchy, posilovny, relaxační
prostory, technologické části, vytápění, vzduchotechnika a zdravotní instalace,
včetně realizace přípojek inženýrských sítí). Realizaci dalších částí
sportovního zařízení ponechat novému zastupitelstvu.