Prvním důvodem k jeho rozhodnutí jsou tři dotace, které jsem jako starosta
města dostal na opravu svého domu. Ano, od roku 1997 do dneška jsem skutečně
obdržel tři dotace na opravu památkově chráněného domu v Josefově, ale pouze ta
poslední, z roku 2004, mi byla poskytnuta v době, kdy jsem byl ve funkci
starosty a činila 30 tis. Kč ze státního rozpočtu a 7 tis. Kč z rozpočtu
města.Všechny dotace byly poskytnuty Ministerstvem kultury ČR z programu
regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón. Jako
každý žadatel jsem musel splnit řadu podmínek poskytovatele dotace, odboru
výstavby a hlavně orgánu státní památkové péče. Co je však podstatné je fakt,
že žádný žadatel o dotaci, který splnil uvedené podmínky, nebyl vyřazen, a že o
možnosti získat tuto státní dotaci byli informováni všichni občané města.
Uvádíte, že funkce starosty města je dobře honorována, takže takový člověk nemá
něco takového zapotřebí. Mezi žadateli o dotaci je řada podnikatelů, jejichž
příjmy jsou násobně vyšší než plat starosty a nebo i samotné město s
mnohamilionovým rozpočtem. Souhlasím, starosta pobírá slušný plat, ale náklady
na opravu takového domu jdou do velmi vysokých částek, a proto také stát formou
takto vypsaných dotací chce investorům alespoň částečně pomoci. Mimo jiné tak
činí z důvodu vyšších nákladů na opravu budov v památkové rezervaci, kde jsou
např. předepsány barvy omítek, druh střešní krytiny, typy oken, dveří, vrat,
atd., jejichž cena je násobně vyšší než cena běžně dostupných a používaných
typů. Mohu jednoznačně prohlásit, že kdybych věděl, co mě v souvislosti s
opravou celého domu čeká, nikdy bych se do toho znovu nepustil. Na druhou stranu
je možné říci, že díky státním dotacím je v Josefově opraven další dům. Bylo by
dobré kdyby bylo více těch, kteří své domy opraví, aby i Josefov začal vzkvétat
a nezůstalo jen u povzdechů „tady by to bylo krásné, kdyby …“. Pro úplnost
uvádím, že jsem byl z fyzických osob v Jaroměři jediný, kdo byl v roce 2004
překontrolován Finančním úřadem v Náchodě. Kontrolou nebyly zjištěny žádné
závady a konstatuje se v ní, že finanční příspěvky byly použity v souladu
se zákonem 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a podle zásad pro poskytování
a čerpání neinvestičních dotací ze státního rozpočtu vydaných ministerstvem
financí.
Druhým důvodem ing. Salače pro mé odvolání byla skutečnost, že jsem nepřevedl
provozování mé realitní kanceláře na někoho jiného. Myslím si, že jsem to
dostatečně vysvětlil už na zastupitelstvu ale nevadí mi, když to zopakuji znovu.
Kromě realitní kanceláře nemám jiný předmět podnikání. Veškerá činnost mé
kanceláře spočívá v zabezpečování služeb výhradně pro soukromé subjekty, pro
město Jaroměř nezajišťuji žádné práce. Po dobu výkonu funkce starosty jsem
utlumil veškeré své aktivity a plně se věnoval veřejné funkci. Podnikám však na
základě živnostenského listu jako fyzická osoba a proto veškeré smlouvy, účty,
pojistky certifikace, živnostenská oprávnění atd. jsou na mé jméno. Není možné
přepsat tyto dokumenty na kohokoliv jiného, to by snad šlo jen kdybych to chtěl
převést na jinou realitní kancelář. Na dobu výkonu funkce starosty jsem však
uzavřel smlouvu s firmou paní Vrabcové týkající se správy nemovitostí pro
soukromé subjekty zajišťované mojí realitní kanceláří. Tím jsem považoval a
považuji celou věc za dostatečně ošetřenou. Není bez zajímavosti, že stávající
starosta má oproti mé jediné utlumené živnosti v obchodním rejstříku celkem osm
záznamů (z toho tři firmy jsou v likvidaci), ale to pan Salač nikterak
nenapadá.
Mohu říci, že pan Ing. Otto Salač CSc. je bezesporu vzdělaný člověk, je
pracovitý a ctižádostivý. Na jednání zastupitelstva přichází, jako jeden z mála,
dobře připravený. Na druhou stranu je však názorově nestálý a málo sebekritický.
Budu věřit, že tato má vysvětlení přijme a svůj postoj
přehodnotí.