Město nebude mít nikdy dostatek vlastních finančních prostředků, aby
realizovalo potřebné opravy svých hmotných investičních majetků a zajistilo
výstavbu nových. Proto je nutné, aby vedení města a jeho úředníci hledali
možnosti, jak zajistit co největší příliv peněz do městské pokladny, aby se z
oprávněných požadavků na opravy a novou výstavbu udělalo co možná nejvíce.
O to jsem se snažil i já když jsem byl ve funkci starosty města a myslím si,
že úspěšně. Jednou z dnes velmi skloňovaných akcí je oprava josefovského
hřbitova, na kterou se nám podařilo získat více jak devět miliónů korun
stoprocentní státní dotace. S novým vedením odboru investic panem ing. Mikulkou
a panem Plecháčem, kteří na úřad nastoupili po vynuceném odchodu pana Macáka a
pana Štádlera a za odborné pomoci pana Václava Nováka jsme s nadšením
zpracovali potřebné žádosti, tabulky, přílohy, projekty, vyjádření, výkazy a
následně se pustili do této opravy.
Při opravách památek se nedá dopředu přesně naplánovat rozsah potřebných
prací a proto byly v žádosti o dotaci, v souladu s metodikou Ministerstva
obrany, uváděny maximální hodnoty rozpočtovaných položek s tím, že při vlastní
realizaci nebudou překročeny, spíše se dalo předpokládat, že v některých
případech nebudou plně čerpány.
Vlastní oprava probíhala za součinnosti projektanta a dodavatele prací firmy
Torkret, subdodavatele firmy Polák, poskytovatele dotace Ministerstva obrany a
investora akce Města Jaroměř. Na hřbitově normálně probíhaly kontrolní
dny, dokonce dvě kontroly provedli i samotní zástupci Ministerstva obrany.
Výsledek kontrol byl vždy stejný, vše bylo v pořádku.
Po nástupu ing. Klepsy do funkce starosty se začalo s prověřování všech
prací, které se do té doby na hřbitově provedly. Zjistilo se, že na
hřbitově je provedeno více prací než bylo plánováno pro první etapu, ale nebyla
provedena oprava zdi mezi starým a novým hřbitovem, která naopak v první etapě
provedena být měla. V mnou podepsaném protokolu o předání 1.části hřbitova byla
uvedena neprovedená oprava zdi, ale nebyly tam zase uvedeny již provedené
opravy, které se měly dělat až v druhé etapě. Toto zjištění předložil pan
ing. Klepsa zastupitelstvu.
Vše je dáváno za vinu mně, jako tehdejšímu starostovi, ale každému musí být
jasné, že starosta není ten, který práce přebírá, chodí s metrem, přeměřuje a
následně vyplňuje protokoly. Starosta jako statutární zástupce města tyto
protokoly podepisuje. Uznávám, chyba to byla, ale práce na opravě
hřbitova byly v polovině a závěrečný protokol s kontrolou všech
provedených prací měl být sepsán a podepsán až na konci roku 2005.
Situace se řeší vratkou do státního rozpočtu ve výši cca 650 tis Kč, i
když si myslím, že se mohla řešit převodem prací do druhé poloviny
realizace opravy hřbitova a nebo změnou prací formou dodatku ke smlouvě o
poskytnutí dotace.
Na konci roku 2005 podepisuje ing. Klepsa závěrečný protokol, kde se
konstatuje, že oprava hřbitova je provedena bez nedostatků a v souladu s
podmínkami pro přidělení státní dotace. Asi v březnu 2006 upozornil ing. Kaiser,
že na hřbitově nejsou provedeny opravy všech náhrobků. Pan ing. Klepsa se
dopouští stejné chyby jako já, tentokrát však již v závěrečném protokolu akce.
Podepsal, že byly provedeny a proplaceny práce, které ve skutečnosti provedeny
nebyly. A světe div se. Opět je to dáváno za vinu mně, že jsem vyhotovil špatnou
smlouvu. Namítám, že smlouvu jsem nevypracoval já. Smlouvu schválila celá rada,
včetně ing. Klepsy a já ji jako statutární zástupce města musel podepsat.
Ve smlouvě je uvedena rozpočtovaná položka „soubor náhrobků“ bez bližší
specifikace. Dodavatel konstatuje, že soubor náhrobků opravil. Fakturovaná a
proplacená částka však odvedené práci neodpovídá. V dubnu 2006 končí
Ministerstvo obrany kontrolu splnění podmínek čerpání státní dotace s výsledkem,
že je vše v pořádku. Ale ono to v pořádku nebylo. Co dělat. Já jsem doporučil
jednat s dodavatelem prací s cílem, aby fakturovaná částka a provedené dílo byly
v souladu. Smlouva i dotace v rozpočtované části „soubor náhrobků“ by byly
dodrženy a fakturace by odpovídala provedeným pracem. Ochotu o této věci jednat
projevil i dodavatel. Na hřbitově by se opravilo více náhrobků, vše by bylo v
souladu a město by nemuselo vracet žádné peníze.
Ing. Klepsa situaci řešil jinak. Na ČVUT v Brně nechal zpracovat
posudek, ze kterého vyplynulo, že náhrobky nebyly opraveny všechny. Na
Ministerstvo obrany oznámil, že kontrola jejich pracovníky nebyla správně
provedena a výsledek jejich kontroly neodpovídá skutečnosti, jako důkaz jim
posílá znalecký posudek. Tutéž zprávu podává i na Finanční úřad. A zase se vrací
a budou vracet peníze a možná nám bude předepsáno i penále. Jsme první město v
republice, které se samo udává namísto toho, aby udělalo řešení, kterým se
zjištěné nedostatky napraví.
No a na závěr bych se chtěl vyjádřit ještě k zaměstnancům úřadu, jmenovitě
odboru investic a regionálního rozvoje. Nedivím se, že tito lidé udělají chybu.
Pracují pod nepřiměřeným tlakem a ve stresu. Na zapracování není čas, protože
než dojde k zapracování už odcházejí. Jenom v tomto volebním období je zde již
čtvrtý vedoucí ( pan Macák, ing. Mikulka, ing. Zachař, ing. arch.
Zavřelová). Za ne běžných situací z odboru odešli pan Macák, pan Štádler, pan
Plecháč, ing. Kaiser, ing. Zachař, pan Vejnar. Možná by to někdy místo
tvrdé ruky, strachu a postihů chtělo více důvěry, lidskosti a
pochopení.